SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI
SZABÁLYZAT
A következő linken megtekinthető:
https://drive.google.com/file/d/1LuGW7Sj1gSsLjaQHCnk1ZGz3J9F8YMep/view?usp=sharing
TARTALOMJEGYZÉK
I. BEVEZETŐ..................................................................................... 4
II. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK........................................................................... 5
1. A szervezeti és működési szabályzat célja, jogszabályi alapja...................................................................................... 5
2. A szervezeti és működési szabályzat elfogadása, jóváhagyása.............................................................................. 7
3. A szervezeti és működési szabályzat személyi és időbeli hatálya...................................................................................... 7
III. AZ INTÉZMÉNY ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI................................................................................. 8
IV. AZ INTÉZMÉNY VEZETÉSE.................................................................................. 9
1. Az igazgatója.......................................................................... 9
2. Az igazgató feladatköre................................................................................ 10
3. Az igazgató közvetlen munkatársai.............................................................................. 10
4. Az intézmény vezetősége................................................................................ 11
5. Az intézmény függőségi kapcsolatai................................................................................ 15
6. Az igazgató választásának szabályai................................................................................... 16
V. AZ INTÉZMÉNY MUNKARENDJE, MŰKÖDÉS RENDJE ÉS
BENNTARTÓZKODÁS RENDJE.................................................................................... 16
1. A nevelő – oktató munkát közvetlenül segítő és más közalkalmazottak munkarendje............................................................................. 16
2. Pedagógusok munkarendje............................................................................. 17
3. Az intézmény tanulóinak munkarendje............................................................................. 18
4. A tanév helyi rendje...................................................................................... 18
5. A tanítási (foglalkozási) órák, óraközi szünetek rendje, időtartama................................................................................ 19
6. Egyéb, a munkarenddel összefüggő szabályok.................................................................................. 21
7. A pedagógusok jogai és kötelességei.............................................................................. 22
8. A közoktatási intézménnyel közalkalmazotti és tanulói jogviszonyban nem állók részére az intézmény látogatása................................................................................ 22
9. Az intézmény létesítményeinek és helyiségeinek használati rendje..................................................................................... 24
VI. A VEZETŐK ÉS A SZERVEZETI EGYSÉGEK KÖZÖTTI KAPCSOLATTARTÁS RENDJE, A VEZETŐK KÖZÖTTI FELADATMEGOSZTÁS................................................................. 25
1. Az iskolában működő szervezeti egységek................................................................................. 25
2. A vezetők közötti kapcsolattartás rendje és formája .............................................................................................. 26
VII. AZ INTÉZMÉNY NEVELŐTESTÜLETE ÉS A SZAKMAI MUNKAKÖZÖSSÉGEK 27
1. Az intézmény nevelőtestülete......................................................................... 27
2. A nevelőtestület értekezletei.............................................................................. 28
3. A nevelőtestület által átruházott feladatkörök és az intézmény állandó bizottságai............................................................................... 29
4. A tanulóval szemben lefolytatásra kerülő fegyelmi eljárást megelőző egyeztető eljárás, valamint a tanulóval szemben lefolytatásra kerülő fegyelmi eljárás részletes szabályai................................................................................. 29
5. A nevelőtestület szakmai munkaközösségei..................................................................... 32
6. A nevelőtestület csoportjai................................................................................ 34
VIII. AZ INTÉZMÉNY KÖZÖSSÉGEI, VALAMINT A KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI ÉS RENDJE................................................................................... 35
1. Az iskola közösség................................................................................. 35
2. Az alkalmazotti közösség................................................................................. 35
3. A szülői munkaközösség........................................................................ 35
4. A nevelőtestület.................................................................... 36
5. A diákönkormányzat.............................................................. 37
6. Az osztályközösség................................................................ 40
7. Az osztályközösség vezetője: az osztályfőnök............................................................................. 40
8. Egész napos oktatás, tanulószoba.............................................................................. 41
9. A belső kapcsolattartás általános formái és rendje...................................................................................... 41
IX. AZ ISKOLA KÜLSŐ KAPCSOLATAI............................................................................ 44
1. A kapcsolattarás formái és módja....................................................................................... 44
2. Az intézmény kapcsolatai a többi szervezettel............................................................................... 44
3. A fegyelmi eljárást megelőző egyeztető eljárás részletes, iskolai szabályai (Lásd melléklet)................................................................................. 47
X. TANULÓK SZERVEZETT VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁSÁNAK RENDJE ÉS FORMÁJA, A TANULÓK RENDSZERES TÁJÉKOZTATÁSÁNAK RENDJE ÉS FORMÁJA.................................................................................. 48
XI. A TANÓRÁN KÍVÜLI FOGLALKOZÁSOK SZERVEZETI FORMÁJA ÉS RENDJE.................................................................................... 49
1. A tanórán kívüli foglalkozások az általános iskolában................................................................................. 49
2. Tantárgyi szakkörök................................................................................ 50
3. Képességfejlesztő foglalkozások........................................................................... 50
4. Tanulmányi és sportversenyek......................................................................... 50
5. Kirándulások......................................................................... 51
6. Egyéb programok............................................................................... 51
7. Hitoktatás............................................................................ 51
XII. A MINDENNAPI TESTEDZÉS FORMÁI, AZ ISKOLAI SPORTKÖR, VALAMINT AZ ISKOLAVEZETÉS KÖZTI KAPCSOLATTARTÁS RENDJE. 52
XIII. A PEDAGÓGIAI MUNKA BELSŐ ELLENŐRZÉSÉNEK RENDJE...... 52
XIV. AZ INTÉZMÉNYI HAGYOMÁNYOK ÁPOLÁSA................................................................................. 55
1. Hagyományápolás................................................................. 55
2. Jelképek.............................................................................. 57
XV. AZ ISKOLAI TANKÖNYVVÁLASZTÁS RENDJE.................................................................................. 57
1. Általános szabályok............................................................................... 57
2. A tankönyvválasztás elvei...................................................................................... 57
XVI. AZ ISKOLAI KÖNYVTÁR MŰKÖDÉSI RENDJE................................................................................. 58
XVII. Az elektronikus és az elektronikus úton előállított nyomtatványok kezelési rendje....................................................................... 62
XVIII. RENDKÍVÜLI ESEMÉNYEK ESETÉN SZÜKSÉGES TEENDŐK... 65
XIX. AZ INTÉZMÉNY DOLGOZÓINAK FELADATA A TANULÓBALESETEK MEGELŐZÉSÉBEN, IILETVE A BALESET ESETÉN................................................................................ 67
XX. A RENDSZERES EGÉSZSÉGÜGYI FELÜGYELET ÉS ELLÁTÁSRENDJE... 72
XX.1. A TANULÓK EGÉSZSÉGÉT VESZÉLYEZTETŐ HELYZETEK KEZELÉSÉRE
IRÁNYULÓ ELJÁRÁSREND……………………………………….…………………….…75
XX.2. RENDKÍVÜLI ESEMÉNY ESETÉN SZÜKSÉGES TEENDŐK………78
XX.3. INTÉZMÉNYI VÉDŐ-ÓVÓ ELŐÍRÁSOK…………………………………..80
XXI. EGYÉB RENDELKEZÉSEK.................................................................. 84
1. A nemdohányzók védelmére tett intézkedések........................................................................ 84
2. A diákigazolványok kiadásával, bevonásával és kezelésével kapcsolatos intézkedések........................................................................ 84
3. A reklámtevékenység iskolai szabályai............................................................................. 85
4. A tanulók jogállása.............................................................................. 85
5. A tanuló távolmaradásának igazolása............................................................................. 85
Mellékletek.......................................................................... 86
XXII. LEGITIMÁCIÓS ZÁRADÉKOK........................................................................131
Nevelőtestületi elfogadás időpontja: 2023. november 07.
Fenntartói jóváhagyás:2011. évi CXC. Nkt. 25. § (4) bekezdés szerint
Érvényesség: nevelőtestületi döntés szerint
Tervezett felülvizsgálat időpontja: jogszabályi előírás, nevelőtestületi döntés szerint
Felülvizsgálat időpontja: 2023. november. 07.
I. BEVEZETŐ
A pedagógiai programban megfogalmazott célok elérését, illetve a nevelő-oktató munka eredményes megvalósítását célozza a szervezeti és működési szabályzat, illetve az ezzel összehangoltan, a mindennapok működésének rendjét meghatározó iskolai házirend. Az intézmény szervezeti és működési szabályzatának a magasabb szintű jogszabályok rendelkezésein túl elveiben és tartalmában illeszkednie kell az iskola más belső szabályzataihoz, alapdokumentumaihoz is.
E dokumentumok a következők:
1. Az intézmény tartalmi munkáját és működését meghatározó helyi szabályok:
2. Munkaügyi, munkajogi helyi (belső) szabályok.
3. Az alapdokumentumokhoz kapcsolódnak az iskola egyes közösségeinek egyedi szabályzatai:
Az alapító okirat (szakmai alap dokumentum) a fenntartó határozata az adott nevelési és oktatási intézmény létrehozásáról, működtetéséről. A fenntartó ebben meghatározza a közoktatási intézmény típusát, feladatait, csoportszámát, felvehető létszámát és dönt a működés feltételeinek biztosításáról.
Az alapító okiratban szereplő alap-, és kiegészítő feladatok alapján az iskola nevelőtestülete készíti el az intézmény pedagógiai programját, amely az intézményben folyó nevelő-oktató munka szakmai, tartalmi szabályozója.
A házirend a tanulói és szülői jogok és kötelességek érvényesülésének, gyakorlásának, az iskola élet- és munkarendjének operatív szabályait rögzíti.
Az intézmény szervezeti és működési szabályzatának legfontosabb feladata, hogy olyan – a magasabb szintű jogszabályok előírásainak megfelelő – szervezetet működtessen, amely a legoptimálisabban biztosítja a pedagógiai programban kitűzött célok elérését, valamint az ott meghatározott feladatok végrehajtását.
A szervezeti és működési szabályzat alapján az intézmény eredményes és hatékony működéséhez az iskolai élet egyes területeire vonatkozóan az igazgatója további belső szabályzatokat készíthet. Ezen szabályzatokat az SZMSZ-től elkülönítve kezeli.
Ilyen önálló szabályzatok:
II. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A szervezeti és működési szabályzat célja, jogszabályi alapja
Az intézmény jogszerű működésének biztosítása, a nevelő munka zavartalan működésének garantálása, a köznevelési törvényben és a végrehajtási rendeletekben foglaltak érvényre juttatása.
Az intézményi működés rendjének meghatározása mindazon rendelkezésekkel, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe.
A törvénybe foglalt jogi magatartások minél hatékonyabb érvényesülése az intézményben.
A SZMSZ tartalma nem állhat ellentétben jogszabályokkal, sem egyéb intézményi alapdokumentummal, nem vonhat el törvény vagy rendelet által biztosított jogot, nem is szűkítheti azt, kivéve, ha maga a jogszabály erre felhatalmazást ad.
A szervezeti és működési szabályzat elkészítésénél az alábbi jogszabályi előírások alkalmazandók:
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról,
- 401/2023. (VIII.30.) Kormányrendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról,
- 2011. évi CXC. Nemzeti Köznevelési törvény,
- 229/2012. ( VIII.28) Kormányrendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény
végrehajtásáról,
- 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről,
- 134/2016. (VI.10.) Kormányrendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában
fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról,
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési, oktatási intézmények működéséről, és a köznevelési intézmények névhasználatáról,
- 277/1997. (XII.22.) Kormányrendelet a pedagógus továbbképzéséről, szakvizsgáról,
valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről,
- 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról,
- 501/2013. (XII.29.) Kormányrendelet a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról szóló 2013. évi CCXXXII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, valamint a
tankönyvellátásban közreműködők kijelöléséről,
- a nemdohányzók védelméről, a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek
fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 42/1999. (VI. 3.) OGY
határozat,
- 26/1997. (IX.3.) NM-rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról,
2. A szervezeti és működési szabályzat elfogadása, jóváhagyása
A Kékcsei Arany János Általános Iskola szervezeti felépítésére és működésére vonatkozó szabályzat e változatát az igazgatójának előterjesztése alapján a nevelőtestület elfogadta.
3. A szervezeti és működési szabályzat személyi és időbeli hatálya
A szervezeti és működési szabályzat, illetve az ahhoz kapcsolódó, de önálló szabályzatok, betartása az intézmény valamennyi közalkalmazottjára nézve kötelező érvényűek.
A szervezeti és működési szabályzat a fenntartó jóváhagyásával lép hatályba, és határozatlan időre szól.
A szervezeti és működési szabályzat egy példánya és az intézményműködést meghatározó alapdokumentumok megtalálhatók:
A szervezeti és működési szabályzat és a házirend fontos előírásait, ill. az intézmény alap dokumentumainak hozzáférhetőségét a beiratkozó tanulókkal és a szülőkkel ismertetni kell. A házirendet valamennyi tanuló (illetve a korlátozottan cselekvőképes jogokkal rendelkező diákok esetén a szülők) beiratkozáskor, illetve annak lényeges változásakor egy-egy példányban megkapják.
A szülői értekezleteken az intézmény működését meghatározó dokumentumokról a belépő tanulók szüleinek tájékoztatót tartanak az osztályfőnökök.
Az SZMSZ személyi hatálya kiterjed az intézmény alkalmazottaira, tanulóira, valamint az intézménnyel kapcsolatban álló személyekre. Az SZMSZ visszavonásig érvényes.
A Szervezeti és Működési Szabályzatot a nevelőtestület fogadja el.
III. AZ INTÉZMÉNY ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Az intézmény alaptevékenysége a jogszabályokban és az alapító okiratban meghatározottak szerint:
Az intézmény bélyegzőinek felirata és lenyomata:
Körbélyegző: Kékcsei Arany János Általános Iskola
4494 Kékcse, Fő utca 87.
Hosszú bélyegző: Kékcsei Arany János Általános Iskola
4494 Kékcse, Fő utca 87.
TEL: 06-45/468-004
Az intézményi bélyegzők használatára a következő munkakörben dolgozók Jogosultak: igazgató, igazgató-helyettes, iskolatitkár.
Körbélyegző:
Felirata: Kékcsei Arany János Általános Iskola, Kékcse Fő utca 87. a kör közepén köztársaságunk címere áll.
A székhely intézmény a körbélyegző 1. lenyomatát használja.
Hosszú bélyegző:
Felirata: Kékcsei Arany János Általános Iskola, Kékcse Fő utca. 87. Tel: 06-45/468-004
A fejbélyegző lenyomatát a székhely intézmény használja.
IV. AZ INTÉZMÉNY VEZETÉSE
1. Az igazgatója
Az intézmény élén az igazgató áll, jogállását a magasabb vezetői beosztás ellátásával megbízott közalkalmazottakra vonatkozó rendelkezések határozzák meg. Az igazgatónak az intézmény vezetésében fennálló felelősségét képviseleti és döntési jogkörét a közoktatási törvény állapítja meg.
A közoktatási igazgatója a felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, az ésszerű és takarékos gazdálkodásáért, gyakorolja a munkáltatói jogokat, és dönt az intézmény működésével kapcsolatosan minden olyan ügyben, amelyet jogszabály vagy a közalkalmazotti szabályzat nem utal más hatáskörbe.
A dolgozók foglalkoztatására, élet- és munkakörülményeire vonatkozó kérdések tekintetében jogkörét jogszabályban előírt egyeztetési kötelezettség megtartásával gyakorolja.
A nevelési-oktatási igazgatója felel továbbá:
A nevelési-oktatási igazgatója rendkívüli szünetet rendelhet el, ha rendkívüli időjárás, járvány, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt a nevelési-oktatási intézmény működtetése nem biztosítható, vagy az intézkedés elmaradása jelentős veszéllyel, illetve helyrehozhatatlan kárral járna. Intézkedéséhez be kell szerezni a fenntartó egyetértését, illetve, ha ez nem lehetséges, a fenntartót haladéktalanul értesítenie kell.
A közoktatási igazgatója képviseli az intézményt.
Jogkörét esetenként vagy az ügyek meghatározott körében helyettesére vagy az intézmény más alkalmazottjára átruházhatja.
2. Az igazgató feladatköre
3. Az igazgató közvetlen munkatársai
Az igazgató feladatait közvetlen munkatársai közreműködésével látja el.
Közvetlen munkatársai:
Az igazgató-helyettes megbízása a Kisvárdai Tankerületi Központ igazgató-helyetteseinek választási rendjéről szóló ideiglenes szabályzata (17/2017. (5.25)) alapján végezzük az alábbiak szerint:
Az iskolatitkár hatásköre és felelőssége kiterjed a munkakör szerinti feladatokra.
Egyéb munkatársak:
Az igazgató közvetlen munkatársai munkájukat munkaköri leírásuk, valamint az igazgató közvetlen irányítása mellett végzik.
Az igazgató közvetlen munkatársai az igazgatónak tartoznak felelősséggel és beszámolási kötelezettséggel.
4. Az intézmény vezetősége
Az intézmény vezetőségének tagjai:
Az igazgató akadályoztatása esetén a helyettesítés rendje, feladat- és hatáskör átadás rendje
- Az igazgató távolléte idején őt az igazgató-helyettes teljes felelősséggel helyettesíti.
- Az igazgató-helyettes hatásköre az igazgató helyettesítésekor - saját munkaköri leírásukban meghatározott feladatuk mellett – az azonnali intézkedést igénylő döntések meghozatalára, az ilyen jellegű feladatok végrehajtására terjed ki. Az igazgató döntési vagy egyéb jogait részben vagy teljesen átruházhatja az igazgató-helyettesre.
Az igazgató feladat- és hatásköréből leadott feladat- és hatáskörök
Az igazgató az alábbi feladat- és hatásköröket ruházza át a helyettesére:
A munkavégzés ellenőrzése.
Az ügyeletek és a helyettesítések elrendelése.
Az országos mérések szervezése.
Az iskolai dokumentumok felülvizsgálata.
A statisztikák elkészítése.
Az órarend és a tantárgyfelosztás elkészítése.
A tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatának megszervezése.
A tantárgyválasztással kapcsolatos tanulói módosítási kérelmek előkészítése.
A nemzeti és az iskolai ünnepek munkarendhez igazodó méltó megünneplése.
A nevelőtestület jogkörébe tartozó döntések előkészítése, végrehajtásuk szakszerű megszervezése és ellenőrzése.
Javaslattétel a pedagógusok továbbképzésére.
Az iskola közvetlen és közvetett partnereivel való kapcsolattartás, együttműködés.
Beiskolázási feladatok.
Az átruházott feladat- és hatáskörök esetében az igazgatóhelyetteseket teljes körű
beszámolási kötelezettség terheli. Az átruházott feladatok és hatáskörök, helyettesek
közötti megosztását a munkaköri leírások tartalmazzák.
A kiadmányozás szabályai
Az intézményben bármilyen területen kiadmányozásra, a kiadványok továbbküldhetőségének és irattárazásának engedélyezésére az igazgató jogosult. Kimenő leveleket csak az igazgatója írhat alá.
Az igazgató akadályoztatása esetén a kiadmányozási jog gyakorlója az igazgató által – aláírásával és az intézmény bélyegzőjével ellátott írásos nyilatkozatban – megjelölt magasabb vezető beosztású alkalmazottja az intézménynek.
Az intézmény ügyintézésével kapcsolatban keletkező ügyiratoknak az alábbiakat kell tartalmazniuk:
A kiadvány jobb felső részében a következőket kell feltüntetni:
A kiadványokat eredeti aláírással vagy hitelesített kiadványként lehet elküldeni. Ha a kiadványozó eredeti aláírására van szükség, a kiadvány szövegének végén, a keltezés alatt, a kiadványozó nevét, alatta pedig a hivatali beosztását kell feltüntetni. A hitelesítést a kiadvány jobb oldalán kell elvégezni. A keltezés alatt a kiadványozó nevét „s.k." toldattal valamint alatta a hivatali beosztását kell szerepeltetni. Bal oldalon „A kiadvány hiteles" záradékkal kell ellátni. A hitelesítést végző a záradékot aláírásával és bélyegzővel hitelesíti.
A képviselet szabályai:
A köznevelési intézmény képviseletére az igazgató jogosult, aki ezt a jogát meghatározott esetekben átruházhatja más személyre vagy szervezetre. Az intézmény képviseletéről a fenntartó – indokolt esetben –meghatározott ügyek tekintetében saját döntése alapján rendelkezhet. Az igazgató a képviseleti jogát – aláírásával és az intézmény bélyegzőjével ellátott írásos nyilatkozatában – az általa kijelölt személyre ruházhatja át, kivéve a jogviszony létesítésével, módosításával és megszüntetésével kapcsolatos nyilatkozatok megtételét.
A képviseleti jog átruházásáról szóló nyilatkozat hiányában – amennyiben az ügy elintézése azonnali intézkedést igényel – a nyilatkozattételre az a személy jogosult, akit erre a szervezeti és működési szabályzat helyettesítésről szóló rendelkezései az igazgató helyett történő eljárásra feljogosítanak.
A képviseleti jog az alábbi területekre terjed ki:
Sajtónyilatkozat megtétele az intézményről a nyomtatott vagy elektronikus média részére kifejezett rendelkezéssel arról, hogy mit és hogyan hozhatnak a nyilatkozatból nyilvánosságra. Erre az intézményben az igazgató jogosult.
Az intézményben tudományos kutatás vagy szépirodalmi művek elkészítésének céljából történő információgyűjtés engedélyezéséről szóló nyilatkozat megtételére az igazgató jogosult.
Az anyagi kötelezettségvállalással járó jogügyletekben való jognyilatkozat-tételről, annak szabályairól fenntartói, működtetői döntés vagy külön szabályzat rendelkezik.
Ha jogszabály úgy rendelkezik, hogy a jognyilatkozat érvényességéhez két képviseleti joggal rendelkező személy nyilatkozata szükséges, azon az intézmény igazgatója és valamelyik magasabb vezetői beosztásban lévő alkalmazottjának együttes aláírását kell érteni.
Aláírási-, bélyegzőhasználati jog az intézmény képviseletekor az intézményi bélyegzők használatára az alábbi beosztásban dolgozó alkalmazottak jogosultak (a munkakörükkel összefüggő dokumentumok kiállításakor):
Az osztályfőnökök kizárólag az osztályfőnöki adminisztráció során, az intézmény irodájában, valamint az igazgatói titkárságon használhatják az iskola bélyegzőjét.
5. Az intézmény függőségi kapcsolatai
Az intézmény szervezeti és függelmi kapcsolatait a szervezeti felépítése határozza meg.
Minden szervezeti egység egy vezetővel áll függőségi kapcsolatban. Minden dolgozó csak közvetlen felettesétől kaphat utasítást, és minden vezető csak a közvetlen beosztottainak adhat utasítást. A szolgálati út betartása kötelező. Ez alól kivételt képez az igazgató, aki az intézmény bármely dolgozóját utasíthatja. A szolgálati úttól eltérni csak sürgős esetben (kár- baleset elhárítás, baleset megelőzés) szabad, de ezt utólag közölni kell az illetékes vezetővel.
Az áttanító pedagógus a munkavégzése során azon egység szabályzatait és utasításait köteles betartani, ahol éppen a munkáját végzi.
6.Az igazgató választásának szabálya
Véleményező nevelőtestületi értekezlet a második ciklusra történő igazgatói megbízás esetén
A második ciklusra történő igazgatói megbízás esetében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 67 § (7) bekezdése szerint: Az igazgató kiválasztása - ha e törvény másképp nem rendelkezik – nyilvános pályázat útján történik. a pályázat mellőzhető, ha az igazgató ismételt megbízásával a fenntartó és a nevelőtestület egyetért. Egyetértés hiányában, továbbá az igazgató harmadik és további megbízási cikluság megelőzően a pályázat kiírása kötelező.
A nevelőtestület a véleményezés lebonyolításához elnökből és két tagból álló bizottságot (Előkészítő Bizottságot) választ.
Az Előkészítő Bizottság feladata:
A nevelőtestületi értekezlet:
V. AZ INTÉZMÉNY MUNKARENDJE, A MŰKÖDÉS RENDJE ÉS BENNTARTÓZKODÁS RENDJE
1. A nevelő – oktató munkát közvetlenül segítő és más közalkalmazottak munkarendje
3. Pedagógusok munkarendje
A konkrét napi munkabeosztások összeállításánál az intézmény feladatellátásának, zavartalan működésének biztosítását kell figyelembe venni.
4. Az intézmény tanulóinak munkarendje
Az intézményi rendszabályok (házirend) tartalmazzák a tanulók jogait és kötelességeit, valamint a tanulók belső munkarendjének részletes szabályozását. A házirend betartása a tanulók számára kötelező. Erre elsősorban minden tanuló saját maga, másodsorban a pedagógusok és a beosztott tanulók ügyelnek. Az ügyeleti rend megszervezése az általános iskolában az igazgató-helyettes feladata.
5. A tanév helyi rendje
A tanév rendjét minden tanévben az aktuális miniszteri rendelet szabályozza. A szorgalmi idő az ünnepélyes tanévnyitóval kezdődik, és a tanévzáró ünnepéllyel fejeződik be.
A tanév helyi rendjét, programjait a nevelőtestület határozza meg az éves munkatervben.
Ennek megfelelően az alábbiakról dönt:
Az intézményi rendezvényekre (ünnepélyekre, tanulmányi és sportrendezvényekre) történő felkészülés során fontos szempont, hogy a pedagógusok és a tanulók számára egyenletes, képességeket és a rátermettséget figyelembevevő terhelés érvényesüljön.
Az intézményi szintű ünnepélyeken, rendezvényeken a pedagógusok és a tanulók jelenléte kötele.
Az iskolai ünnepeket és a tanítás nélküli munkanapokat az iskola mindenkori éves munkaterve tartalmazza. A tanítás nélküli munkanapok számát jogszabály határozza meg.
A tanítás nélküli munkanapok közül egy nap a diákönkormányzatot illeti, e nap programját a DÖK vezetése határozza meg.
A tanév rendjét, az intézmény rendszabályait (házirend) és a balesetvédelmi előírásokat az osztályfőnökök az első tanítási héten ismertetik a tanulókkal, az első szülői értekezleten pedig a szülőkkel.
6. A tanítási (foglalkozási) órák, óraközi szünetek rendje, időtartama
Munkarend:
Az ügyeleti rend kiterjed a tanítás (foglalkozás) előtti és utáni alábbi időszakokra:
Az intézmény nyitva tartása reggel 700 – 1800 óráig tart munkanapokon hétfőtől-péntekig. Az intézmény ebben az időben tanulófelügyeletet biztosít.
A tanítás nélküli munkanapokon akkor kell tartani gyermekfelügyeletet, ha azt az intézmény tanulói közül legalább 15 tanuló számára – alapos indokok alapján – igénylik a szülők. Az intézményi felügyelet egyéb szabályait az ügyeleti rendtartalmazza.
Az intézmény munkarendje
- Ügyeletes dolgozó:7:00- 13:00 és 16:00-18:00
- Egyéb: 10:00- 18:00.
7. Egyéb, a munkarenddel összefüggő szabályok:
Az általános iskolában a tanítási idő alatt egyetlen tanuló sem tartózkodhat felügyelet nélkül. Az órarend szerint kötelező tanítási órák, és a tanórán kívüli foglalkozások alatt a tanulókra a tanórát vagy a foglalkozást tartó pedagógus felügyel.
Az ügyeleti rend kiterjed a tanítás (foglalkozás) előtti és utáni alábbi időszakokra:
A tanítás nélküli munkanapokon akkor kell biztosítani gyermekfelügyeletet, ha azt az intézmény tanulóinak többsége igényli. Az intézményi felügyelet egyéb szabályait az ügyeleti rend tartalmazza.
8. A pedagógusok jogai és kötelességei
A pedagógusok jogait és kötelességeit a törvény rögzíti. A nevelési - oktatási intézményben dolgozó pedagógus heti teljes munkaideje:
A munkabeosztások összeállításánál alapelv az intézmény zavartalan feladatellátása és a pedagógusok egyenletes terhelése.
A pedagógus az intézménybe történő beérkezését maga szervezi azzal a megkötéssel, hogy köteles munkakezdése előtt 15 perccel a feladat végzésének helyén megjelenni.
A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy használatra megkapja a munkájához szükséges informatikai eszközöket. /laptop, pendrive, stb./ Az eszköz átadását/átvételét dokumentálni kell.
9. A közoktatási intézménnyel közalkalmazotti és tanulói jogviszonyban nem állók részére az intézmény látogatása:
A belépés és benntartózkodás rendje azok részére, akik nem állnak jogviszonyban a nevelési-oktatási intézménnyel.
Az intézmény a zavartalan működés, a vagyonvédelem, valamint a tanulók, és alkalmazottainak biztonsága érdekében szabályozza a belépés és benntartózkodás rendjét mindazon személyek esetében, akik nem állnak jogviszonyban az intézménnyel. Azok a személyek, akik nem állnak jogviszonyban az intézménnyel, csak az igazgatójának, vagy helyettesének engedélyével és ellenőrzése mellett tartózkodhatnak az intézményben.
A be- és kilépés szabályai:
Az intézményben való tartózkodás szabályai
10. Az intézmény létesítményeinek és helyiségeinek használati rendje
Az iskola minden dolgozója és tanulója felelős:
Tanítási idő után tanuló csak szervezett foglalkozás keretében tartózkodhat az iskolában. A továbbiakról a házirend rendelkezik.
VI. A VEZETŐK ÉS A SZERVEZETI EGYSÉGEK KÖZÖTTI KAPCSOLATTARTÁS RENDJE, A VEZETŐK KÖZÖTTI FELADATMEGOSZTÁS
1. Az iskolában működő szervezeti egységek
Kékcsei Arany János Általános Iskola
Az igazgató felel az intézményben működő évfolyamok rendeltetésszerű működéséért, a vezetői feladatok szakszerű ellátásáért, gyakorolja a munkáltatói jogokat, valamint a tanulói jogviszony létesítésével és megszűntetésével kapcsolatos jogosítványokat. Irányítja a személyzeti munkát.
A igazgató-helyettes szervezi meg az általuk irányított területek feladatainak végrehajtását, felelnek az ott folyó munkáért. A közalkalmazotti jogviszony létesítésénél és megszüntetésénél véleményezési jogot gyakorol.
Az igazgató-helyettes részt vesz a nyugdíjazások előkészítésében, az üres álláshelyek betöltésére irányuló pályázatok meghirdetésében, elbírálásában. Figyelemmel kíséri az illetmény előmeneteli rendszerrel kapcsolatos feladatokat, nyilvántartást vezet a közalkalmazottakról és az őket megillető juttatásokról, a pedagógusok továbbképzéséről, mindezekről folyamatosan konzultációt folytatnak az igazgatóval.
Az igazgató az éves munka értékelése után, a feladatok meghatározásával egy időben áttekintik a munkaköri leírásokat, és ha szükséges, végrehajtják a változtatásokat, esetleges feladat-átcsoportosításokat.
2. A vezetők közötti kapcsolattartás rendje és formája
Az iskola igazgatója közvetlenül irányítja a pedagógiai tevékenységet.
A nevelőtestületi értekezletet össze kell hívni, ha azt az igazgató, a helyettes, továbbá ha nevelőtestület egyharmada kéri. Ha a szülői szervezet, az iskolai diákönkormányzat kezdeményezi a nevelőtestület összehívását, a kezdeményezés elfogadásáról a nevelőtestület dönt.
Az iskolai vezetők és az egyes belső szervezetek közötti kapcsolattartás megvalósul:
A felsoroltakon kívül az iskola vezetősége és a munkaközösségek vezetői, illetve az osztályfőnökök a munkatervben meghatározott időpontokban tartanak közös értekezletet. Ezek biztosítják a rendszeres információcserét az iskola vezetősége és a munkaközösségek vezetői, illetve az osztályfőnökök között.
VII. AZ INTÉZMÉNY NEVELŐTESTÜLETE ÉS A SZAKMAI MUNKAKÖZÖSSÉGEK
1. Az intézmény nevelőtestülete:
Döntési jogköre:
Véleményezési jogköre:
2. A nevelőtestület értekezletei
A tanév során a nevelőtestület az alábbi értekezleteket tartja:
Rendkívüli nevelőtestületi értekezlet hívható össze az intézmény lényeges problémáinak megoldására, amennyiben a nevelőtestület tagjainak 1/3-a, valamint az intézmény igazgatója vagy vezetősége szükségesnek látja. Ha az iskolai szülői szervezet, iskolai diákönkormányzat kezdeményezi a nevelőtestület összehívását, a kezdeményezés elfogadásáról a nevelőtestület dönt. A nevelőtestület értekezletein emlékeztető jegyzőkönyv, illetve a nevelőtestület hatáskörében született állásfoglalásról, döntésről határozat készül.
A jegyzőkönyv tartalmazza:
3. A nevelőtestület által átruházott feladatkörök és az intézmény állandó bizottságai
A Fegyelmi Bizottság
Feladata:
Tagjai:
4. A tanulóval szemben lefolytatásra kerülő fegyelmi eljárást megelőző egyeztető eljárás, valamint a tanulóval szemben lefolytatásra kerülő fegyelmi eljárás részletes szabályai.
Ezeket a szabályokat kell alkalmazni az iskolával tanulói jogviszonyban állókra, a tanulói jogviszonyukból fakadó kötelezettségük vétkes megszegése és/vagy az iskolának okozott kár megtérítésének megállapítása során. A tanulói fegyelmi eljárás és a fegyelmi tárgyalás pedagógiai célokat szolgál.
Fegyelmi eljárást kezdeményezhet:
Amennyiben a fegyelmi eljárást nem az osztályfőnök kezdeményezte, a fegyelmi eljárás kezdeményezője köteles arról az osztályfőnököt haladéktalanul értesíteni.
Az elsőfokú fegyelmi jogkör gyakorlója a nevelőtestület, melynek nevében az igazgató jár el.
A fegyelmi eljárás megindításáról az igazgató három hónapon belül dönt, amelyet határozat formájában írásba kell foglalni.
A szülői szervezet és a diákönkormányzat közös kezdeményezésére biztosítani kell, hogy az intézményben a szülői szervezet és a diákönkormányzat közösen működtesse a fegyelmi eljárás lefolytatását megelőző egyeztető eljárást. Az egyeztető eljárás célja a kötelességszegéshez elvezető események feldolgozása, értékelése, ennek alapján a kötelességszegő és a sértett közötti megállapodás létrehozása a sérelem orvoslása érdekében.
A fegyelmi eljárás lefolytatásáért az iskola tanulói fegyelmi bizottsága felelős, amelynek mindenkori elnöke az igazgató-helyettes.
Amennyiben a bizottság elnöke úgy ítéli meg, hogy lehetőség van eredményes egyeztető tárgyalásra, akkor kezdeményezheti annak megindítását. Egyeztető eljárás lefolytatására akkor van lehetőség, ha azzal a sérelmet elszenvedő fél, kiskorú sérelmet elszenvedő fél esetén a szülő, valamint a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló, kiskorú kötelességszegéssel gyanúsított tanuló esetén a szülő egyetért. Amennyiben az egyeztető eljárás lefolytatására lehetőség van, arról a fegyelmi bizottság vezetője írásban tájékoztatja a kötelességszegéssel gyanúsított tanulót (kiskorú tanuló esetén a szülőt), az egyeztető eljárás igénybevételének lehetőségére.
A tanuló - kiskorú tanuló esetén a szülő - az értesítés kézhezvételétől számított öt tanítási napon belül írásban jelentheti be, ha kéri az egyeztető eljárás lefolytatását. Amennyiben az egyeztető eljárás lefolytatását nem kérik, továbbá az egyeztető eljárás nem vezetett eredményre, a fegyelmi eljárást folytatni kell. Amennyiben a kötelességszegés már legalább harmadik esetben ismétlődik ugyanannál a tanulónál, a fegyelmi jogkör gyakorlója az egyeztető eljárás alkalmazását elutasíthatja.
Ha a kötelességszegéssel gyanúsított tanuló és a sérelmet elszenvedő fél az egyeztető eljárásban írásban megállapodott a sérelem orvoslásáról, bármelyik fél kezdeményezésére az írásbeli megállapodás mellékelésével a fegyelmi eljárást a sérelem orvoslásához szükséges időre, de legfeljebb három hónapra fel kell függeszteni. Ha a felfüggesztés ideje alatt a sérelmet elszenvedő fél, kiskorú sérelmet elszenvedő fél esetén a szülő nem kérte a fegyelmi eljárás folytatását, a fegyelmi eljárást meg kell szüntetni. Ha a sérelem orvoslásáról kötött írásbeli megállapodásban a felek kikötik, az egyeztető eljárás megállapításait és a megállapodásban foglaltakat a kötelességszegő tanuló osztályközösségében meg lehet vitatni, továbbá az írásbeli megállapodásban meghatározott körben nyilvánosságra lehet hozni.
Az egyeztető eljárás vezetője a fegyelmi bizottságnak az a tagja, akit mindkét fél elfogad. Személyét az igazgató közreműködésével jelölik ki. Szükség esetén az oktatásügyi közvetítői szolgálat közvetítője is felkérhető az egyeztetés levezetésére.
Az egyeztető eljárás részletes iskolai szabályai az alábbiak:
Az egyeztető eljárás időpontját – az érdekeltekkel egyeztetve – az igazgató tűzi ki, az egyeztető eljárás időpontjáról és helyszínéről, az egyeztető eljárás vezetésével megbízott pedagógus személyéről elektronikus úton és írásban értesíti az érintett feleket.
Az egyeztető eljárás lefolytatására az igazgatója olyan helyiséget jelöl ki, ahol biztosíthatók a zavartalan tárgyalásfeltételei. Az egyeztetéssel megbízott pedagógus az egyeztető eljárás előtt legalább egy-egy alkalommal köteles a sértett és a sérelmet elszenvedő féllel külön-külön egyeztetést folytatni, amelynek célja az álláspontok tisztázása és a felek álláspontjának közelítése. Az egyeztetést vezetőnek és az igazgatójának arra kell törekednie, hogy az egyeztető eljárás, lehetőség szerint 30 napon belül írásos megállapodással lezáruljon.
Az egyeztető eljárás lezárásakor a sérelem orvoslásáról írásos megállapodás készül, amelyet az érdekelt felek és az egyeztetést vezető pedagógus írnak alá.
Az egyeztető eljárás időszakában annak folyamatáról a sértett és a sérelmet okozó tanuló osztályközösségében kizárólag tájékoztatási céllal és az ennek megfelelő mélységben lehet információt adni, hogy elkerülhető legyen a két fél közötti nézetkülönbség fokozódása. Az egyeztető eljárás során jegyzőkönyv vezetésétől el lehet tekinteni, ha a jegyzőkönyvezéshez egyik fél sem ragaszkodik.
Amennyiben egyeztető tárgyalásra nem kerülhetett sor vagy az nem vezetett eredményre, akkor a fegyelmi eljárást le kell folytatni, kivéve, ha a kötelezettségszegés óta három hónap már eltelt. A fegyelmi eljárás megindítása és lefolytatása kötelező, ha a tanuló maga ellen kéri. Kiskorú tanuló esetén e jogot a szülő gyakorolja.
A fegyelmi eljárást az intézmény a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet előírásai szerint folytatja le.
A fegyelmi bizottság állandó tagjai a tanulói fegyelmi ügyekről nevelőtestületi értekezleten kötelesek tájékoztatást adni!
A fegyelmező eszközök alkalmazása, illetve a fegyelmi eljárás lefolytatása csak a közoktatási törvényben és rendeletekben rögzített felhatalmazás és keretek között történhet, nem veheti át a nyomozó hatóságok büntető eljárási törvényben meghatározott nyomozati szerepét.
Bűncselekmény alapos gyanúja esetén az igazgató, tagintézmény-vezetők szükséges esetben az érintett pedagógus kötelessége az illetékes hatóságok értesítése, jegyzőkönyv felvétele, az esetleges bizonyítékok védelme.
5. A nevelőtestület szakmai munkaközösségei
A szakmai munkaközösség tagjai munkaközösség-vezetőt jelölnek, akit az igazgató bíz meg a munkaközösség tevékenységének szervezésére, irányítására, koordinálására.
A szakmai munkaközösségek tevékenysége:
A nevelőtestület feladatainak átruházása alapján – a pedagógiai programmal és az éves munkatervvel összhangban – a szakmai munkaközösségek feladatai:
A szakmai munkaközösség-vezető jogai és feladatai:
A munkaközösség-vezetők munkaközösség-vezetői pótlékban részesülnek, s heti 2 óra kedvezményben.
Kibővített iskolavezetőség:
Feladat és hatáskör:
A szakmai munkaközösségek együttműködése, kapcsolattartásuk rendje
- Az iskolában tevékenykedő szakmai munkaközösségek folyamatos együttműködéséért és kapcsolattartásáért a szakmai munkaközösségek vezetői felelősek.
- A szakmai munkaközösségek vezetői a munkaközösség éves munkatervének összeállítása előtt, közös megbeszélésen egyeztetik az adott tanévre tervezett feladataikat, különös tekintettel a szakmai munka alábbi területeire:
- a munkaközösségen belül tervezett ellenőrzések és értékelések,
- iskolán belül szervezett bemutató órák, továbbképzések,
- iskolán kívüli továbbképzések,
- a tanulók számára szervezett tanulmányi, kulturális és sportversenyek,
- az iskolai munkatervben meghatározott rendezvényeken való együttműködés.
- A szakmai munkaközösségek vezetői az iskolavezetőség ülésein rendszeresen tájékoztatják
egymást a munkaközösségek tevékenységéről, aktuális feladatairól, a munkaközösségeken
belüli ellenőrzések, értékelések eredményeiről.
- A szakmai munkaközösségek éves terv szerint részt vesznek az intézményben folyó szakmai
munka belső ellenőrzésében
- A munkaközösség-vezetőknek rendszeres konzultációs kötelezettségük van az iskolai
nevelő – oktató munka színvonalának javítása, a gyorsabb információáramlás érdekében.
- A munkaközösség-vezetők negyedéves gyakorisággal kötelesek beszámolni a végzett
munkáról.
- A munkaközösség vezetője az igazgató megbízására szakmai ellenőrző munkát,
óralátogatásokat végez, tapasztalatairól beszámol az intézmény vezetőségének.
6. A nevelőtestület csoportjai
Az intézmény közösségei, kapcsolata egymással és a vezetéssel
VIII. AZ INTÉZMÉNY KÖZÖSSÉGEI, VALAMINT A KAPCSOLATTARTÁS
FORMÁI ÉS RENDJE
1. Az iskola közösség
Az alkalmazotti, szülői és tanulói közösségek összessége.
2. Az alkalmazotti közösség
Az iskola nevelőtestületéből és az intézménynél közalkalmazotti jogviszonyban álló technikai, adminisztratív dolgozókból áll.
3. A szülői munkaközösség
A szülői értekezletek rendje:
4. A nevelőtestület
A nevelőtestület minősített többségi szavazással dönt az alábbi kérdésekben:
Titkos szavazás esetén szavazatszámláló bizottságot jelöl ki a nevelőtestület tagjai közül.
5. A diákönkormányzat
A tanulók, a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére diákönkormányzatot hoznak létre. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed. A diákönkormányzat munkáját a tanulók által felkért nagykorú személy segíti, aki – a diákönkormányzat megbízása alapján – eljárhat a diákönkormányzat képviseletében is. A felkért nagykorú személyt az éves közgyűlésen kell – hozzájárulásával – megválasztani. A diákönkormányzat járhat el a nevelési – oktatási intézmény egészét érintő ügyekben.
A diákönkormányzat – a nevelőtestület véleményének kikérésével – dönt:
A diákönkormányzat szervezeti és működési szabályzatát a választó tanulóközösség fogadja el, és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az szervezeti és működési szabályzat jóváhagyása csak akkor tagadható meg, ha az jogszabálysértő, vagy ellentétes az iskola szervezeti és működési szabályzatával, illetve annak mellékleteit képező szabályzataival. A szervezeti és működési szabályzat jóváhagyásáról a nevelőtestületnek a beterjesztést követő harminc napon belül nyilatkoznia kell. A szervezeti és működési szabályzatot, illetve módosítását jóváhagyottnak kell tekinteni, ha a nevelőtestület harminc napon belül nem nyilatkozik.
A diákönkormányzat véleményt nyilváníthat, javaslattal élhet a nevelési-oktatási intézmény működésével és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben.
A diákönkormányzat feladatainak ellátásához térítésmentesen használhatja az iskola helyiségeit, berendezéseit, ha ezzel nem korlátozza az iskola egyébként rendeltetésszerű működését.
A diákönkormányzatok jogosultak szövetséget létesíteni, illetve ilyenhez csatlakozni. A szövetség az iskolában, a diákönkormányzat jogait nem korlátozhatja.
Egyetértési jog:
Véleményezési jog: